Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΤΑΝΙΣΛΑΦΣΚΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΟΛΦ ΣΑΠΙΡΟ
[ΓΙΑ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ ΚΑΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ]
8 ΜΕ 15 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
ΘΕΑΤΡΟ ΕΛΕΡ
Από το Avantgarde έχουμε τη χαρά σας παρουσιάσουμε τον Άντολφ Σαπίρο, έναν από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες παγκοσμίως, όπου μέσα από σκηνές του Θείου Βάνια, θα μας παραθέσει τη μέθοδο Στανισλάφσκι σε ένα εβδομαδιαίο Masterclass για ηθοποιούς και σκηνοθέτες διάρκειας 24 ωρών, που θα πραγματοποιηθεί στο θέατρο ΕΛΕΡ, 8-15 Ιανουαρίου του 2023.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΤΟΛΦ ΣΑΠΙΡΟ;
Ο διάσημος και πολυβραβευμένος Άντολφ Σαπίρο (Adolf Shapiro) σκηνοθέτησε το πρώτο του έργο σε ηλικία 23 ετών, κερδίζοντας αμέσως κοινό και κριτικούς. Από 25 ετών, και για τριάντα χρόνια, υπήρξε η κινητήρια δύναμη του Θεάτρου Νέων της Ρίγας, με τις δύο ξεχωριστές σκηνές – τη ρωσική και τη λετονική. Αφότου το θέατρο έκλεισε, το 1992, συνέχισε ως ανεξάρτητος σκηνοθέτης και θεατρικός δάσκαλος. Απόφοιτος του Πανεπιστημίου Τεχνών I.P. Kotlyarevsky του Χάρκοβο, συνέχισε την εκπαίδευσή του στο Εργαστήριο Θεατρικής Σκηνοθεσίας υπό την καθοδήγηση της θρυλικής δασκάλας και σκηνοθέτριας Μαρίας Κνέμπελ, μαθήτριας των Κονσταντίν Στανισλάφσκι, Β
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΕΠΑΝΩ ΣΤΗ ΜΕΘΟΔΟ
Για το Σαπίρο το πιο σημαντικό δεν είναι ο στόχος αλλά ο προβληματισμός. Γι’ αυτό, θέτει διαρκώς ερωτήσεις στην πρόβα με σκοπό όχι να βρεθούν τα καλά στοιχεία του ρόλου αλλά τα επικίνδυνα: τα εμπόδια είναι αυτά που κινούν την ιστορία μπροστά. Ο ηθοποιός, λέει ο Σαπίρο, δεν πρέπει να ψάχνει βολικές καταστάσεις, πρέπει να δυσκολεύει το συμπαίκτη του, όχι να τον κάνει να νιώθει άνετα. Η δεξιότητα δεν εμφανίζεται στην ευθεία γραμμή αλλά στα σλάλομ, το ενδιαφέρον αυξάνεται με τις αλλαγές. Το λάθος που κάνουν οι ηθοποιοί και οι σκηνοθέτες, τονίζει, είναι ότι προσπαθούν να κάνουν κάτι κατανοητό στο θεατή. Πρέπει όμως να προσπαθούν να κάνουν κάτι ενδιαφέρον για το θεατή. Το ενδιαφέρον το προκαλεί το μυστήριο. Οι ηθοποιοί πρέπει να κάνουν ερωτήσεις για τα πάντα, σε σχέση με το κείμενο, όχι όμως να δίνουν όλες τις απαντήσεις στο θεατή.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ MASTERCLASS
ΚΥΡΙΑΚΗ 8/1/2023, 13:30 – 15:00
Ανοιχτό Q&A στο κοινό με τον Άντολφ Σαπίρο για την πρακτική εφαρμογή της μεθόδου στην υποκριτική και τη σκηνοθεσία και την προσωπική του οπτική γωνία σε θέματα της τέχνης και της τεχνικής του θεάτρου.
ΔΕΥΤΕΡΑ 9/1/2023, 15:00 – 19:00
Ημέρα γνωριμίας και προθέρμανση για την εβδομάδα.
ΤΡΙΤΗ 10/1/2023, 15:00 – 19:00
Ανάλυση Κειμένου Θεωρία και Εφαρμογή σε σκηνές από τον Θείο Βάνια του Άντον Τσέχωφ.
ΤΕΤΑΡΤΗ 11/1/2023, 15:00 – 19:00
Εισαγωγή στη μέθοδο υποκριτικής και ανάθεση σκηνών από το Θείο Βάνια.
ΠΕΜΠΤΗ 12/1/2023, ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ
Ξεκούραση και ευκαιρία για προσωπική προετοιμασία και μελέτη των σκηνών που ανατέθηκαν.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13/1/2023, 15:00 – 19:00
Πρακτική εφαρμογή της μεθόδου επάνω σε σκηνές από το Θείο Βάνια.
ΣΑΒΒΑΤΟ 14/1/2023, 12:00 – 16:00
Πρακτική εφαρμογή της μεθόδου επάνω σε σκηνές από το Θείο Βάνια.
ΚΥΡΙΑΚΗ 15/1/2023, 12:00 – 16:00
Πρακτική εφαρμογή της μεθόδου, τελική παρουσίαση σκηνών, αποφώνηση του Masterclass και παράδοση βεβαιώσεων.
ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΩΧΗΣ
Οι ενδιαφερόμενοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες παρακαλούνται να δηλώσουν συμμετοχή στο e-mail shapiromasterclass@
Μιας και ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης ως ακροατής/τρια.
Για πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα: 6977296680, 6945786948 και στο e-mail: shapiromasterclass@
ΚΟΣΤΟΣ
Το κόστος του masterclass είναι 250 Ευρώ για τους συμμετέχοντες και 40 Ευρώ ανά ημέρα για τους ακροατές.
ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΠΙΡΟ
Η φήμη του Σαπίρο οφείλεται κατά πολύ στην εργασία που έχει κάνει πάνω στον Τσέχωφ, στα έργα του οποίου επιστρέφει κατά διαστήματα, επιδιώκοντας την κατά το δυνατόν διεξοδικότερη ανάλυσή τους. Η δουλειά του βασίζεται στη μέθοδο Στανισλάφσκι, καθώς και σε περαιτέρω πειραματισμούς του Μπρεχτ και άλλων αναμορφωτών του θεάτρου. Ανάμεσα στις πλέον επιτυχημένες παραστάσεις του συγκαταλέγονται: Πέερ Γκυντ του Ίψεν, Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ του Κλάιστ, Οι τελευταίοι του Γκόρκι, σειρά έργων του Αλεξέι Αρμπούζοφ, Μολιέρος του Μπουλγκάκοφ, Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ του Άλμπυ, Τρόμος και αθλιότητα του Γ΄ Ράιχ του Μπρεχτ, και Δημοκρατία! του Μπρόντσκι.
Ο Σαπίρο έχει εργαστεί ευρέως στο εξωτερικό. Οι παραστάσεις του έχουν ταξιδέψει σε πολλές χώρες όπως την Ιταλία, πρώην Γιουγκοσλαβία, Καναδά, Η.Π.Α., Γερμανία, Κολομβία, Βενεζουέλα, Φινλανδία, κ.ά. Έχει σκηνοθετήσει στη Μόσχα (Θέατρο Τέχνης, Vakhtangov, Et Cetera, Maly κ.ά.), την Αγία Πετρούπολη (Tovstonogov Bolshoi), το Ταλίν (Εθνικό Θέατρο, Norsooteater, Linnateater), το Μοντεβιδέο (Comedia Nacional), την Τιφλίδα, το Μινσκ, το Καράκας (Ateneο de Caracas), το Τελ Αβίβ (Gesher Theatre, Yiddishpiel), τη Βαρσοβία (Ochota Theatre), την Αθήνα κ.α. Οι τελευταίες του παραγωγές στη Μόσχα περιλαμβάνουν την όπερα Λουτσία ντε Λαμερμούρ του Ντονιτσέττι στο Ακαδημαϊκό Μουσικό Θέατρο Στανισλάφσκι και Νεμίροβιτς-Νταντσένκο (βραβείο Golden Mask) και την οπερέτα Εύθυμη χήρα του Λέχαρ στο Θέατρο Μπαλέτου και Όπερας Στανισλάφσκι.
Ως ειδήμων δάσκαλος (master teacher) ο Σαπίρο συνεργάζεται με το Ινστιτούτο Ανώτερων Θεατρικών Σπουδών του Αμερικανικού Θεάτρου Ρεπερτορίου στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ και με τη Σχολή Θεάτρου και Χορού του Πανεπιστημίου του Βορείου Ιλλινόι, ενώ είναι λέκτορας στο Θερινό Σχολείο Στανισλάφσκι στη Βοστώνη – Πρόγραμμα Χάρβαρντ. Συνεργάζεται επίσης με την Ανώτατη Εθνική Σχολή Τεχνών και Τεχνικών Θεάτρου (ENSATT) της Λυόν, όπου διδάσκει σκηνοθεσία και υποκριτική. Συγκαταλεγόταν στους διευθυντές εργαστηρίων της Methodika στη Βενετία, διηύθηνε εργαστήριο στο Εθνικό Θέατρο στο Μόναχο, ενώ έχει διδάξει επίσης στην Ιταλία, την Πολωνία, την Κολομβία και άλλες χώρες.
Γενιές σπουδαστών και σπουδαστριών φοίτησαν υπό την καθοδήγησή του στο Ωδείο της Ρίγας, και πολλοί από αυτούς αναδείχθηκαν κατόπιν στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Έχει διοργανώσει και στο δικό του θέατρο εργαστήρια, που τα παρακολούθησαν σκηνοθέτες και σκηνογράφοι από όλον τον κόσμο. Έχει αναγορευθεί επίτιμος διδάκτωρ της Θεατρικής Ακαδημίας του Ταλίν, όπου παραδίδει μαθήματα πρακτικής δύο φορές τον χρόνο, ενώ το 2011 έλαβε τον ίδιο τίτλο από τη Θεατρική Ακαδημία της Σαγκάης.
Ο Σαπίρο έχει αποκομίσει πολλές βραβεύσεις τόσο στη Λετονία όσο και στο εξωτερικό, μεταξύ των οποίων και το διεθνές βραβείο Στανισλάφκσι 2006. Το 2003 έλαβε τιμητική διάκριση του Τάγματος του Σταυρού της Terra Mariana για τη συνεισφορά του στην ανάπτυξη του πολιτισμού της Εσθονίας, το 2011 αντίστοιχη από τη Λετονία, καθώς και μία ακόμη ανώτερη διάκριση από τη Ρωσία.
Αρθρογραφεί τακτικά σε εφημερίδες και θεατρικά έντυπα, και έχει συγγράψει δύο βιβλία, το Entr’acte και το βραβευμένο Όταν πέφτει η αυλαία, με κεντρικά θέματα την υποκριτική και τη σκηνοθεσία.
Συνδεσμός της εκδήλωσης στο facebook: